Իրանի պաշտպանության նախարար, բրիգադի գեներալ Ազիզ Նասիրզադեն կիրակի օրը նախազգուշացրել է, որ ամերիկացիները չեն կարող սպառնալ Իրանին, քանի որ ամբողջ տարածաշրջանում նրանց բազաները գտնվում են Իրանի նշանառության տակ։ «Մենք թշնամի չենք մեր հարևան երկրներին, նրանք մեր եղբայրներն են, բայց նրանց տարածքում գտնվող ամերիկյան բազաները կդառնան մեր թիրախները», - շեշտել է Նասիրզադեն։               
 

«Եր­բեմն այն տպա­վո­րու­թ­յունն եմ ու­նե­նում, որ Ռու­սաս­տա­նի կազ­մում գտն­վող Թա­թարս­տանն ա­վե­լի ան­կախ պե­տա­կան միա­վոր է, քան իր կար­գա­վի­ճա­կով ան­կախ Հա­յաս­տա­նը»

«Եր­բեմն այն տպա­վո­րու­թ­յունն եմ ու­նե­նում, որ Ռու­սաս­տա­նի կազ­մում գտն­վող Թա­թարս­տանն ա­վե­լի ան­կախ պե­տա­կան միա­վոր է, քան իր կար­գա­վի­ճա­կով ան­կախ Հա­յաս­տա­նը»
22.11.2019 | 01:24

«Ի­րա­տե­սի» հյու­րը գրող ՎԱՀԱԳՆ ԳՐԻ­ԳՈ­ՐՅԱՆՆ է: Ամ­ռա­նը նա հեր­թա­կան ան­գամ Երևա­նում էր: Այցն ու­ներ նաև գործ­նա­կան նպա­տակ. գրո­ղը կա­տա­րեց վեր­ջին խմ­բագ­րում­ներն իր նոր վե­պի վրա, և այն ար­դեն հա­սել է ըն­թեր­ցո­ղին:
Վե­պը վեր­նագր­ված է «Պո­ղոս-Պետ­րոս», այն ու­նի հե­տաքր­քիր ա­ղերս­ներ Հով­հան­նես Թու­մա­նյա­նի հայտ­նի հե­քիա­թի հետ: Վա­հագն Գրի­գո­րյա­նին մտա­հո­գում է հա­յի ա­պար­դյուն փնտր­տու­քի թե­ման, որն ար­տա­հայտ­ված է թե՛ վե­պի՝ Թու­մա­նյա­նից վերց­ված բնա­բա­նում, թե՛ վեր­ջա­բա­նում: Եր­կու հայ ի­րար են դի­մում հայտ­նի հարց ու պա­տաս­խա­նով.
-Պո­ղո՛ս, գտա՞ր:
-Չէ՜:
-Պետ­րո՛ս, գտա՞ր:
-Չէ՜:
Մեր զրույցն անդ­րա­դարձ է թե՛ այս նոր վե­պին, թե՛ օ­րախն­դիր այլևայլ հար­ցե­րի:


-Պա­րոն Գրի­գո­րյան, Ձեր գրա­կա­նու­թյան և առ­հա­սա­րակ հետ­խոր­հր­դա­յին շր­ջա­նի հայ ար­ձա­կի մեջ ինձ հա­մար ա­ռանձ­նա­նում է «Ժա­մա­նա­կի գե­տը» վե­պը: Այն ա­վար­տել եք մի սար­սա­փե­լի կան­խա­տե­սու­մով, ըստ ո­րի՝ թուր­քե­րի ան­կա­ռա­վա­րե­լի սփռ­վա­ծու­թյու­նը Եվ­րո­պա­յում, ի վեր­ջո, հան­գեց­նե­լու է եվ­րո­պա­կան քա­ղա­քակր­թու­թյան կոր­ծան­մա­նը, և Եվ­րո­պան լց­վե­լու է մարդ­կան­ցով, ո­րոնք կլի­նեն չադ­րա­յա­վոր և մարմ­նի մնա­ցած հատ­ված­նե­րը մեր­կաց­րած: Բայց մենք, բա­րե­բախ­տա­բար, տես­նում ենք նաև թուրք հան­րու­թյան կող­մից այլ վար­քագ­ծի ու հո­գե­բա­նու­թյան դրսևո­րում­ներ. զո­րօ­րի­նակ՝ Գեր­մա­նա­յում ապ­րող ազ­գու­թյամբ թուրք պատ­գա­մա­վո­րը հե­տա­մուտ է լի­նում, որ­պես­զի ճա­նաչ­վի 1915-ին տե­ղի ու­նե­ցած Հա­յոց ցե­ղաս­պա­նու­թյու­նը՝ հիմ­նա­վո­րե­լով, որ դրա չդա­տա­պար­տումն է հան­գեց­նում մինչ այ­սօր ազ­գա­յին փոք­րա­մաս­նու­թյուն­նե­րի հան­դեպ չդա­դա­րող ճն­շու­մե­րին ու բռ­նու­թյուն­նե­րին: ԱՄՆ Կոնգ­րեսն է ըն­դու­նում ան­նա­խա­դեպ բա­նաձև՝ դա­տա­պար­տե­լով Հա­յոց ցե­ղաս­պա­նու­թյու­նը: Հնա­րա­վո՞ր է, որ Ձեր կան­խա­տե­սած տխուր հե­ռան­կա­րը, այ­նուա­մե­նայ­նիվ, չի­րա­կա­նա­նա, և մարդ­կու­թյան գի­տա­կից տար­րը հաս­նի հա­կա­ռակ ար­դյուն­քի:
-Ոչ միայն Եվ­րո­պա­յում, այլև Թուր­քիա­յում կան թուր­քեր, ո­րոնք ա­ռա­ջա­դի­մա­կան, հու­մա­նիս­տա­կան դիր­քե­րից են հան­դես գա­լիս, ինչ­պես օ­րի­նակ՝ Ռա­գըփ Զա­րա­քօ­լուն: Սա­կայն նրանց պա­հան­ջը՝ ըն­դու­նել, դա­տա­պար­տել Հա­յոց ցե­ղաս­պա­նու­թյու­նը, ա­մենևին չի ար­տա­ցոլ­վում Թուր­քիա­յի պե­տա­կան քա­ղա­քա­կա­նու­թյան մեջ: Դժ­վար է պատ­կե­րաց­նել, թե աշ­խար­հում ինչ­պի­սի փո­փո­խու­թյուն­ներ պի­տի լի­նեն, որ­պես­զի Թուր­քիան հաս­նի իր ո­ճիրն ըն­դու­նե­լու, ցե­ղաս­պա­նու­թյու­նը ճա­նա­չե­լու, դա­տա­պար­տե­լու մա­կար­դա­կին: Թուր­քիա­յի պատ­մու­թյան ինս­տի­տու­տի տնօ­րեն, ներ­կա­յումս էլ Մեջ­լի­սի պատ­գա­մա­վոր Յու­սուֆ Հա­լա­չօղ­լուն, օ­րի­նակ, ա­հա­զանգ է հն­չեց­նում, թե ծպտ­ված հա­յե­րը սկ­սել են գլուխ բարձ­րաց­նել, պե­տու­թյու­նը պետք է զգոն լի­նի: Ի՞նչ է պա­հան­ջում թուրք պատ­մա­բան-պատ­գա­մա­վո­րը՝ ոչն­չաց­նե՞լ այդ հա­մար­ձա­կու­թյուն ա­ռած, ի­րենց ազ­գա­յին ինք­նու­թյա­նը վե­րա­դառ­նա­լու փոր­ձեր ա­նող հա­յե­րին: Ան­շուշտ թե՛ Եվ­րո­պա­յում, թե՛ բուն Թուր­քիա­յում կան պատ­մա­կան ար­դա­րու­թյա­նը հե­տա­մուտ հա­տու­կենտ թուր­քեր, բայց Թուր­քիա­յի պե­տա­կան քա­ղա­քա­կա­նու­թյան մեջ ի­րենց ո­ճիրն ըն­դու­նե­լու հար­ցում դրա­կան տե­ղա­շարժ չկա: Իսկ մենք, ինչ խոսք, պետք է շա­րու­նա­կենք հե­տա­մուտ լի­նել այդ հար­ցին՝ հա­վա­տա­լով, որ ի վեր­ջո, ար­դա­րու­թյու­նը կհաղ­թի։
-Գե­նե­տիկ հի­շո­ղու­թյան դեմ կռիվ տա­լը տրա­մա­բա­նա­կա՞ն է, այն կա­րո՞ղ է հաղ­թա­նա­կով պսակ­վել:
-Խն­դիրն այն է, որ Թուր­քիա­յի ժխ­տո­ղա­կա­նու­թյու­նը հա­ճախ ա­ջակ­ցու­թյուն է ստա­նում դր­սից: Կան պե­տու­թյուն­ներ, որ այս հարցն օգ­տա­գոր­ծում են որ­պես ճնշ­ման գոր­ծիք Թուր­քիա­յի նկատ­մամբ: Հենց հա­րա­բե­րու­թյուն­ներն ի­րենց ու­զած հու­նով չեն գնում, Թուր­քիա­յին հի­շեց­նում են Հա­յոց ցե­ղաս­պա­նու­թյու­նը: Այ­սինքն՝ Հա­յոց ցե­ղաս­պա­նու­թյու­նը դար­ձել է քա­ղա­քա­կան շա­հար­կում­նե­րի ա­ռար­կա:
-Այս թն­ջու­կը հաղ­թա­հա­րե­լու ճա­նա­պար­հը Հա­յաս­տա­նի հզո­րա­ցու՞մն է:
-Ան­տա­րա­կույս: Այ­սօր­վա Հա­յաս­տա­նը կար­ծես ու­զում է ա­վե­լի ինք­նու­րույն քա­ղա­քա­կա­նու­թյուն վա­րել: Ես եր­բեմն այն տպա­վո­րու­թյունն եմ ու­նե­նում, որ Ռու­սաս­տա­նի կազ­մում գտն­վող Թա­թարս­տանն ա­վե­լի ան­կախ պե­տա­կան միա­վոր է, քան իր կար­գա­վի­ճա­կով ան­կախ Հա­յաս­տա­նը: Թե ին­չու է այդ­պես, տա­րո­ղու­նակ հարց է, շեր­տե­րը շատ են. հու­սանք, որ մեր ան­կախ պե­տա­կա­նու­թյան վերջ­նա­կան կա­յաց­ման օ­րե­րը հե­ռու չեն։ Ի մի­ջի այ­լոց, հենց այս հե­ռան­կա­րով է ա­վարտ­վում «Պո­ղոս-Պետ­րո­սը»։ Հու­սամ, որ այդ­պես էլ կլի­նի։ «Ժա­մա­նա­կի գե­տում» կան­խա­տե­սում էի, որ 100 տա­րի անց Թուր­քիան ար­դեն նվա­ճել է Եվ­րո­պան ամ­բող­ջու­թյամբ, փոխ­վել են օ­րենք­ներ, նույ­նիսկ 301 օ­րենքն է սկ­սել գոր­ծել Եվ­րո­պա­յում։ Սա գու­ցե չա­փա­զան­ցու­թյուն է, վի­պա­կան հնա­րանք, բայց չէ՞ որ նաև կան­խա­տե­սել էի, որ Անգ­լիան դուրս է ե­կել Եվ­րո­պա­յի կազ­մից: Հի­մա ի՞նչ է կա­տար­վում, Անգ­լիան դու՞րս է գա­լիս Եվ­րո­պա­յի կազ­մից, թե՞ ոչ:
-Այ­սինքն՝ Ձեր այդ մի մար­գա­րեու­թյունն սկ­սել է ի­րա­կա­նա­նալ, ա­յո՞:
-Ա­յո: Մյու­սը՝ Եվ­րո­պա­յի թր­քա­ցու­մը, հու­սամ՝ չի ի­րա­կա­նա­նա։ Ան­սահ­ման լի­բե­րա­լիզ­մը, սա­կայն, գրե­թե ան­պաշ­տպան է դարձ­նում Եվ­րո­պան: Ես չեմ խրա­խու­սում նա­ցիո­նա­լիզ­մը, բայց նաև հի­շա­տա­կեմ մի շատ խո­սուն դեպք։ Գեր­մա­նիա­յում լրագ­րո­ղը հար­ցեր էր տվել դպ­րո­ցա­կան­նե­րին՝ ո՞րն է նրանց ե­րա­զան­քը, մե­ծա­նա­լով ի՞նչ կու­զեին դառ­նալ: Երբ հեր­թը հա­սել էր է­միգ­րանտ թր­քու­հուն, սա ա­սել էր՝ գոր­ծա­զուրկ։ Եվ լրագ­րո­ղը մեկ­նա­բա­նում էր այդ կար­ծես թե ան­հե­թեթ պա­տաս­խա­նը։ Պա­տա­նի թր­քու­հու հայ­րը՝ որ­պես գոր­ծա­զուրկ, ստա­նում է ամ­սա­կան 1000 եվ­րո, ըն­տա­նի­քի ան­դամ­նե­րը՝ կի­նը, եր­կու ե­րե­խա­նե­րը՝ 500-ա­կան, ու­րեմն գոր­ծա­զուրկ է­միգ­րան­տի ըն­տա­նի­քը ամ­սա­կան ու­նի 2500 եվ­րո ե­կա­մուտ, իսկ գեր­մա­նա­ցի փոս­տա­տա­րը, ո­րը վաղ ա­ռա­վո­տյան, չնա­յած անձրևին ու ցր­տին, փոս­տը հասց­նում է անհ­րա­ժեշտ հաս­ցե­նե­րով և նույն­պես կին ու ե­րե­խա­ներ ու­նի, ստա­նում է ըն­դա­մե­նը 900 եվ­րո աշ­խա­տա­վարձ։ ՈՒ­րեմն ին­չո՞ւ զար­մա­նալ, որ է­միգ­րանտ ե­րե­խան այդ ե­րա­զան­քով է ապ­րում։

-Նշե­ցինք Հա­յոց ցե­ղաս­պա­նու­թյան 100-րդ տա­րե­լի­ցը: Ձեր «Ժա­մա­նա­կի գե­տը» վեպն այն գե­ղար­վես­տա­կան գոր­ծե­րից է, որ ա­ռա­ջին հեր­թին պի­տի թարգ­ման­վեր աշ­խար­հի տար­բեր լե­զու­նե­րով և ներ­կա­յաց­վեր օ­տա­րազ­գի ըն­թեր­ցող­նե­րին: Ին­չու՞ չար­վեց:
-Ո­րով­հետև ֆի­նան­սա­կան ներդ­րում է անհ­րա­ժեշտ: Հա­յոց լե­զուն իս­պա­նե­րեն, անգ­լե­րեն կամ ֆրան­սե­րեն չէ։ Հա­յե­րեն գր­ված վե­պը չի կա­րող ա­կա­մա տարծ­վել աշ­խար­հով մեկ: Դեռ Թու­մա­նյանն է ժա­մա­նա­կին ա­սել, թե հայ գրա­կա­նու­թյու­նը ազ­գա­յին հո­վա­նա­վո­րու­թյան կա­րիք ու­նի: Հի­մա ազ­գա­յին ա­սենք, թե պե­տա­կան, հայ գրա­կա­նու­թյունն ի­րոք հո­վա­նա­վո­րու­թյան, հո­գա­ծու­թյան կա­րիք ու­նի: Մաս­նա­վո­րա­պես «Ժա­մա­նա­կի գե­տի» թարգ­մա­նու­թյու­նը, հրա­տա­րա­կու­մը և տա­րա­ծու­մը պի­տի ֆի­նան­սա­վո­րեր պե­տու­թյու­նը։ Նա­խա­տես­ված էր Ցե­ղաս­պա­նու­թյան 100-րդ տա­րե­լի­ցի ծրագ­րում, բայց չար­վեց: Ինչ­քան հաս­կա­նում եմ, պատ­ճառն այն էր, որ պի­տի թարգ­ման­չին զգա­լի գու­մար վճար­վեր: Իսկ Հո­լան­դիա­յում սկ­սել էր թարգ­մա­նել հա­յե­րեն լավ ի­մա­ցող մի հո­լան­դու­հի՝ իր նա­խա­ձեռ­նու­թյամբ, այս դեպ­քում էլ հրա­տա­րա­կիչ­նե­րը հրա­ժար­վե­ցին գիր­քը տպագ­րե­լուց՝ ան­հան­գս­տա­նա­լով, որ կա­րող են խն­դիր­ներ ու­նե­նալ Թուր­քիա­յի հետ: Այ­սինքն՝ մե՛նք պի­տի ա­նենք, բայց չենք ա­նում: Ոչ միայն իմ գիր­քը, այլև հայ գրա­կա­նու­թյան շատ ստեղ­ծա­գոր­ծու­թյուն­ներ պե­տա­կան հո­վա­նա­վո­րու­թյամբ պի­տի թարգ­ման­վեն ու տա­րած­վեն, որ աշ­խար­հը մեզ նաև մեր գր­քե­րով ճա­նա­չի: Իսկ մենք խո­սում-խո­սում ենք, բայց գործ չենք ա­նում: Սա ոչ թե հայ գրա­կա­նու­թյան, իմ կամ մեկ այլ գրո­ղի, այլ պե­տու­թյան խն­դիրն է: Պե­տա­կան ծրա­գիր է անհ­րա­ժեշտ այս բա­ցը լրաց­նե­լու հա­մար: Բայց չկա այդ­պի­սի ծրա­գիր:

-«Զար­մա­նա­լի ի­րա­դար­ձու­թյուն­ներ 5-րդ փո­ղո­ցում» ժո­ղո­վա­ծուում Ձեր հա­յաց­քի առջև մեկ փո­ղոց է, ո­րում կա­տար­վում են տա­րաբ­նույթ դեպ­քեր: Սա մեր մեծ աշ­խար­հի և հա­մընդ­հա­նուր կյան­քի միկ­րոս­խե­մա՞ն է:
-«5-րդ փո­ղո­ցը» իմ գոր­ծե­րում երևաց դեռ ան­ցյալ դա­րի 70-ա­կան­նե­րին, ար­դեն նոր դա­րում գր­ված «Ժա­մա­նա­կի գե­տը» և «Պո­ղոս-Պետ­րո­սը» նույն­պես այդ ծի­րում են։ «Զար­մա­նա­լի ի­րա­դար­ձու­թյուն­ներ 5-րդ փո­ղո­ցում» գր­քում տեղ գտած վի­պակ­նե­րը տար­բեր խն­դիր­ներ են շո­շա­փում: «Դաք­քա­յի վեր­ջին հա­յը» ի­րա­կան հեն­քով է ստեղծ­վել: Բանգ­լա­դե­շի մայ­րա­քա­ղաք Դաք­քա­յում կա հայ­կա­կան ե­կե­ղե­ցի, ո­րում ծա­ռա­յող վեր­ջին հոգևո­րա­կա­նը դի­մեց հա­մայն հա­յու­թյա­նը և Հա­յաս­տա­նին՝ հայտ­նե­լով, որ ին­քը միայ­նակ է ու մահ­վան շե­մին, որ հար­կա­վոր է գալ ու տեր կանգ­նել ե­կե­ղե­ցուն, ո­րը շատ հին պատ­մու­թյուն ու­նի: Նրա ա­ղերս-դի­մու­մը հրա­պա­րակ­վեց տար­բեր հայ­կա­կան թեր­թե­րում, նույ­նիսկ BBC-ով տա­րած­վեց։ Ոչ ոք, սա­կայն, չար­ձա­գան­քեց: Վի­պա­կում, հաս­կա­նա­լի է՝ 5-րդ փո­ղո­ցում, մարդ են փնտ­րում, ո­րը կգ­նա, տեր կկանգ­նի այդ ե­կե­ղե­ցուն: Ե­րեք կա­մա­վոր­ներ են ներ­կա­յա­նում։ Ե­րեքն էլ, սա­կայն, խա­բե­բա­ներ են. մե­կը փողն առ­նում-փախ­չում է Ռու­սաս­տան, երկ­րոր­դը՝ Ղա­զախս­տան, եր­րոր­դը՝ Եվ­րո­պա: Եվ ե­կե­ղե­ցին այդ­պես ան­տեր էլ մնում է: «Տո­ղա­դար­ձի դպ­րո­ցը» Հա­յաս­տա­նում բարձր կար­գի մի­ջազ­գա­յին օ­տա­րա­լե­զու դպ­րոց­ներ բա­ցե­լու ո­րոշ­ման հետ­քե­րով է գր­վել: Վի­պա­կում փորձ է ար­վում, այս­պես ա­սած, տո­ղա­դարձ ա­նել՝ օ­տա­րա­լե­զու դարձ­նել մի դպ­րոց, ո­րը հայ գրա­կա­նու­թյան ռահ­վի­րա­յի ա­նու­նով է կոչ­վում։ «Եր­կար գի­շե­րը» սի­րա­յին պատ­մու­թյուն է, բայց 5-րդ փո­ղո­ցի բար­քե­րը շո­շա­փող: «Կար­ճատև կան­գառ դրախ­տում» գոր­ծում դար­ձյալ բար­քե­րի խն­դիրն է, այս դեպ­քում՝ կեն­դա­նի­նե­րի առն­չու­թյամբ։ Երևա­նում հոգս դար­ձած թա­փա­ռող շներն ու կա­տու­նե­րը եր­կն­քից չեն ընկ­նում, մարդն է նրանց փո­ղոց նե­տում։ Վերց­նում, մի ո­րոշ ժա­մա­նակ պա­հում են, հե­տո ձանձ­րա­նում, փո­ղոց նե­տում։ Հա­մոզ­ված են, որ որևէ վատ բան չեն ա­նում, շուն ու կա­տու են, հո մա՞րդ չեն։ Իսկ հայտ­նի բան է, որ յու­րա­քան­չյուր հա­սա­րա­կու­թյան զար­գա­ցա­ծու­թյան մա­կար­դա­կը չափ­վում է նաև կեն­դա­նի­նե­րի հան­դեպ վե­րա­բեր­մուն­քով: Ինչ­պես ֆրան­սիա­ցի հայտ­նի բա­րո­յա­խոս­նե­րից մեկն է դեռ եր­կու դար ա­ռաջ գրել. «Վայ­րե­նի­ներն ա­վե­լի հա­մոզ­ված են, որ ի­րենք բարձր են կեն­դա­նի­նե­րից, քան փի­լի­սո­փա­նե­րը»: Ա­հա այս­պի­սի պատ­մու­թյուն­ներ են ծա­վալ­վում հի­շա­տակ­ված գր­քում, ո­րոնք ինձ բա­վա­կա­նին զար­մա­նա­լի թվա­ցին և հու­շե­ցին գր­քի ընդ­հա­նուր վեր­նա­գի­րը։
(շա­րու­նա­կե­լի)


Զրույ­ցը վա­րեց
Կա­րի­նե ՌԱ­ՖԱ­ՅԵ­ԼՅԱ­ՆԸ

Դիտվել է՝ 4914

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ